Seikkailua rakentamassa 2 - Pakohuoneen rakentaminen:
Miten toteutetaan seikkailu?
Kun pakohuoneen mittava suunnittelutyö
on tehty, siirrytään konkreettisesti työmaalle – pakohuoneen fyysinen rakentaminen alkaa.
Rakennusvaiheessa on vielä rutkasti lomittaista suunnittelutyötä, aivan kaikkea ei voi suunnitella loppuun, ennen kuin päästään rakentamaan pohja huoneelle ja testaamaan erilaisia toteutuksia käytännössä. Rakennustyömaalle siirrytään tavaratilausten kautta. Puutavaran lisäksi pitää myös tilata tekniikka, joka yleensä rahdataan ulkomailta. Tekniikalla tarkoitamme huoneen proppeja, gadgetteja ja lukkoja.
Suurista linjoista yksityiskohtiin
Itse huoneen rakentaminen alkaa aina pintojen valmistelulla. Samaan aikaan ”proppipajamme” tuottaa irrallisia elementtejä huoneeseen – esimerkiksi erillisiä moduuleja, kaappeja ja verhoiluja. Vaikkapa avaruusaluksen keskusyksikköä voidaan alkaa rakentaa samaan aikaan, kun väliseinän rakennukset, levytykset, kittaukset ja maalaukset ovat käynnissä uudessa huoneessa.
Lisäksi usein pitää suunnitella sähköt tilaan uudelleen ja tilata ammattilaiset tekemään sähkötyöt. Kameroiden paikat muuttuvat monesti, vaikka huoneen tilalla olisikin aiemmin ollut pakopeli, sillä kameroista on tärkeää nähdä juuri kyseisen huoneen keskeiset kohdat oikeista kulmista.
Rakentaminen etenee suurista linjoista yhä pienempiin yksityiskohtiin. Ensin rakennetaan huone toimivaksi peliksi ja sen jälkeen siirrytään lavastusvaiheeseen. Toisinaan hankimme lavasteita esimerkiksi nettikirpputoreilta ja pyrimme aina antamaan uuden elämän yhä erikoisimmille tavaroille. Monet kirpparinpitäjät ovatkin sanoneet, että pakohuonefirmat ovat heille äärimmäisen mieluisia asiakkaita – me nimittäin ostamme ne omituisimmat tavarat, joille normaalissa elämässä ei ole käyttöä.
Tekniikka pakohuoneessa - miten toteutetaan erilaiset “lukot”?
Nykyisin rakennamme lähes kaikki lavasteet ja gadgetien ulkokuoret itse, mutta itse tekniikka tulee meille yhteistyökumppanilta. Erilaisia toteutuksia on nykyisin iso liuta. Siinä missä ennen koodit syötettiin numero-, suunta- tai kirjainlukkoihin, nykyään käytämme pitkälti erilaisilla sensoreilla varustettuja laitteita.
Mahdollisia sensoreita ovat esimerkiksi magneettisensorit, rfid-sensorit, metallisensorit, kosketussensorit tai vaikka nestettä tai painoa havaitsevat laitteet. Niille tarvitaan aina myös vastakappaleet eli esimerkiksi erilaiset tagit, magneetit tai metalliosat, jotka aktivoivat sensorin ja ohjaavat sitten relettä, joka puolestaan aktivoi seuraavan toiminnon.
Aktivoitua voi esimerkiksi valo, ääni tai video. Yleisimmin aktivointi avaa magneettilukon, jonka takaa saadaan taas lisää peliin tarvittavaa materiaalia. Toisinaan yhdellä aktivoinnilla tapahtuu useampi toiminto, esimerkiksi ensin aktivoidaan video ja sen päätyttyä aukeaa seuraava salaluukku.
Efekteillä tuodaan pakohuoneeseen immersiota
Erilaiset efektit ovat tärkeitä immersion, eli pakohuoneen maailmaan ja tarinaan uppoutumisen kannalta. Rakennusvaiheen aikana toteutetaan efektit ja audiovisuaaliset elementit. Huoneessa on yleensä yksi tai useampi mediaplayer, joiden avulla saadaan toistettua pelin aikana videoita, aktivoitua kuvavihjeitä tai muutettua äänimaisemaa. Näin saadaan luotua huoneeseen myös hankalasti rakennettavia elementtejä, kuten avaruusnäkymä tai junan ikkunasta vilisevä maisema.
Graafiset ja audiovisuaaliset elementit toteutetaan meillä talon sisällä, eli rakennusvaiheessa tehdään paljon graafista suunnittelua, kuvauksia, editointia ja animointia.
Äänillä tuodaan myös paljon immersiota tilaan, joten on tärkeää miettiä, mihin kaiuttimet asetellaan. Vihjesysteemin paikka tulee olla sellainen, että vihjeet löytävät pelaajan kaikissa pelin vaiheissa - oli kyseessä sitten teksti, kuva tai äänivihje.
Aikainen testaaminen on avainasemassa
Rakennusvaiheen lomassa tapahtuu myös jo paljon testaamista. Tehtävien toimivuutta arvioidaan jo rakennusvaiheessa ja tekniikkaa testataan rautalankamalleilla heti kun tilaukset saapuvat. Efektit ja videot testataan myös huoneeseen upotetuilla näytöillä mahdollisimman pian, jotta visujen oikeat mittasuhteet, värit ja äänien tasot saadaan oikeiksi.
Kun kaikki pääelementit ovat huoneessa paikallaan, ja peli rautalankamallissaan pelattavissa, voidaan toteuttaa ensimmäiset testaukset. Mikäli elementit todetaan toimiviksi, siirrytään lavastuksen ja hienosäädön vaiheeseen, mitä seuraa vielä testausvaihe, jossa liikutaan edestakaisin testien ja korjausten väliä, kunnes peli on valmis launchattavaksi!
Uuden sukupolven seikkailuita meiltä löytyy kaikilta toimipisteiltä:
Hyvinkää: Back in Time
Jyväskylä: The Source ja Horizon
Tampere: The Dream ja The Train