Blogi: WayOutilla jokainen työpäivä on erilainen

Asiakkaamme kyselevät meiltä usein, millaista on työskennellä escape room -yrityksessä. Itse aloitin WayOutilla myymäläpäällikkönä hieman reilu vuosi sitten, samaan aikaan kun Tampereen toimipiste avattiin. Kuluneen vuoden aikana olen oppinut alasta paljon ja päässyt tekemään todella monipuolista työtä – ja koukuttunut totaalisesti pakopeleihin.

WayOutilla työskentelee kirjava porukka eri taustoista tulevia ihmisiä. Pitkälti meitä kaikkia yhdistää yrittäjähenkisyys, mutta osaamista löytyy markkinoinnista, myynnistä, asiakaspalvelusta sekä sosiaalisesta ja visuaalisesta mediasta. Se mahdollistaa huoneiden suunnittelussa, markkinoinnissa ja lopulta asiakastyössä sen, että meillä tehdään todella paljon kaikesta ulospäin näkyvästä oman katon alla.

Pakopelit ovat palveluna hyvin uusi ilmiö, ja sen takia alan toimintamallit ovat varmasti jokaisessa yrityksessä hieman erilaiset. Mikään koulu ei (ainakaan vielä) tarjoa pakopelilinjaa opetuksessaan, eikä nykyisillä toimijoilla ole ollut mahdollista oppia työhönsä kisälleinä. Jokainen yritys rakentaa toimintamallinsa alusta itse. Tämä ei missään nimessä ole huono asia, vaan pikemminkin rikkaus. Ehkäpä juuri tästä syystä esimerkiksi kaikki Tampereen pakopelit ovat hyvin erilaisia ja tekijöidensä näköisiä.

Vierailin toukokuussa Bredassa, Hollannissa, missä järjestettiin Euroopan suurin room escape -konferenssi Up The Game. Oli jännittävä kuulla muiden pakopelien parissa työskentelevien taustoista ja miten he olivat alalle ympäri maailmaa päätyneet. Joukossa oli mm. myyntipäälliköitä, näyttelijöitä, pelisuunnittelijoita, vastaanottovirkailijoita, rakennusalan osaajia ja meteorologi. Kaikki toivat “entisessä elämässään” oppimaansa esille peleissään. Jokaisesta taustasta oli room escape -maailmassa jotakin hyötyä.

Ulospäin näkyvin työtehtävä huonepakopeleissä on asiakaspalvelu ja pelinveto – se on myös suurin osa useimman meidän työntekijöiden arjesta. Asiakaspalvelu onkin meidän juttumme. Yksi ehdottomasti parhaista hetkistä työssämme on se, kun porukka tulee intoa hihkuen huoneesta ulos juuri ennen ajan loppumista tai kun asiakaspalautteessamme lukee “paras kokemus ikinä”. Jokainen peli ja jokainen työpäivä on erilainen, joten kyllästymään ei pääse.

Toinen äärimmäistä intohimoa herättävä työtehtävä meillä on huoneiden suunnittelu. Kaikki huoneet suunnitellaan meillä omassa talossa aina teeman ja taustatarinan luomisesta tehtävien kokoon kursimiseen. Pitkät palaverit ja monimuotoiset mind mapit ja piirustukset peittävät pöytiä ja kahvia kuluu pannukaupalla. Suunnittelu ei tapahdu suljettujen ovien takana, vaan ideoinnissa ovat jollain tapaa mukana kaikki työntekijämme, koska me kaikki suhtaudumme intohimoisesti uuden rakentamiseen.

Kun huone on suunniteltu, alkaa rakennusvaihe, joka sekin toteutetaan mahdollisimman pitkälle omin voimin. Itserakennetun tuntee aina itse parhaiten, ja tämä on ehdottoman hyödyllistä silloin, kun jotain menee rikki. Tietysti monimutkaisimmissa rakennustöissä on parasta kääntyä rakennusalan ammattilaisen puoleen.

Seuraavaksi vuorossa on testipelit, jotka ovat aina yhtä jännittävä ja hauskoja. Välillä testiryhmämme lyövät meidät ällikällä ja ratkaisevat jonkin tehtävän aivan jollakin muulla tapaa kuin alunperin on suunniteltu. Voisi kuvitella sellaisen hetken olevan stressaava meille, mutta todellisuudessa on hienoa seurata, miten eri tavoin ihmisten päättelykyky toimii. Pienillä muutoksilla pelin pystyy muuttamaan niin, että se kulkee taas alunperin suunniteltuja raiteitaan ja huone saadaan lopulliseen pelikuntoon.

Näin ympyrä sulkeutuu takaisin asiakaspalveluun ja pelin seuraamiseen. Asiakkaamme kysyvät meiltä usein, naureskelemmeko me heidän tyhmyydelleen huoneessa. Naurua pelin seuraamisesta ei puutu, sillä jokainen peli on erilainen ja on hauska seurata ryhmien dynamiikkaa ja päättelyketjuja. Mutta pahantahtoisesti ei naureskella – päinvastoin, jos jonkin tehtävän ratkominen on ryhmälle liian vaikeaa, me mietimme, voisiko tehtävää vielä parantaa.

Työntekijämme ovat myös itse koukussa pelaamiseen, joten tiedämme, että välillä huoneessa tulee jumi. Hyvä pelinvetäjä osaakin auttaa lisävihjeellä oikeaan aikaan. Siksi panostamme pelinseuraamisessa siihen, että peliä on helppo seurata ja vihje ilmestyy pelaajille parhaaseen hetkeen. Sujuva peli vie niin toiseen maailmaan, että pelaaminen irrottaa kaikista arkimurheista. Jännä juttu, että tämä toimii myös meille, kun omien arkimurheiden pitäisi liittyä nimenomaan room escape -peleihin.

Pakopelimestariksi oppii parhaiten olemalla kiinnostunut kaikesta – siitä, mitä alalla tapahtuu, mutta myös yleisesti siitä, mitä esimerkiksi pelialalla, elokuva-alalla tai tekniikan puolella on meneillään. Sieltä voi ammentaa uusia uniikkeja ideoita. Kaikista tärkeintä on tietysti kuunnella asiakkaita, koska he osaavat kertoa parhaiten, millainen kokemus elämyspalvelumme on.

Jenna Ruisaho,
Myymäläpäällikkö,
WayOut Tampere